כשאומרים "לשנות" זה לא פעם מעורר חששות. אנשים חוששים ש…


"דברים לא משתנים באמת"

 

ההנחה הזו גורמת לאנשים להיות ספקניים, ולהתייחס בסקפטיות לעצם האפשרות של שינוי.

כולנו מכירים את "תפילת השלווה" :

תֵּן בִּי אֵת הַשַּלְוָוה – לְקָבֵּל אֵת הַדְּבָרִים שֶאֵין בִּיכוֹלתִּי לְשַנוֹתָם,

אֶת הָאוֹמֶץ – לְשַנוֹת אֵת אֲשֶר בִּיכוֹלתִּי,

וְאֵת הַתְּבוּנָה – לְהַבְדִיל בֵּינֵיהֶם / ריינהוֹלד ניבּוּר

להבנתי – ביכולתנו לשנות תמיד. כאשר ניווכח שאין ביכולתנו לשנות את המציאות החיצונית, נשנה את המציאות הפנימית: נשנה את נקודת המבט שלנו, לקבלה, ולהשלמה, לא מתוך ויתור אלא מתוך הבנה אמיתית. הבנת טיבה של המציאות המשתנה כיום, ולמידת המגבלות שלנו מול המציאות – הם מהשיעורים והשינויים המשמעותיים ביותר בעת הזו.

זה באשר להתמודדות עם שינויים חיצוניים, ומה באשר לשינויים פנימיים ?

 "אופי אי אפשר לשנות".

האם באמת אנחנו יכולים לשנות את עצמנו ?

מחקרים בתחום הפסיכולוגיה החיובית שחקרו מה הגורמים לאושר שלנו הוכיחו, שאכן האופי, או התורשה שלנו, קובעים 50% מתוצאות חיינו. נסיבות חיינו ( בניגוד למה שנהוג לחשוב) אחראיות ל  10% בלבד.

כל שאר העוגה – כלומר 40% ניתן לשינוי וללמידה. במילים אחרות – 40% נמצאים באחריותנו הבלעדית. גם אם הגנטיקה או האופי שקבעו את מה שקבעו, גם אם נסיבות החיים השפיעו את המעט שהשפיעו, הרי ש 40% מתוצאות חיינו, ממידת האושר שלנו, יושפעו  מהשינויים שנבחר לעשות. ובמרחב הזה, של ה 40% האלה מתרחשים התהליכים שאני מנחה.

גם אנשים שהגיעו לתהליכים אישיים או קבוצתיים בהנחייתי כשהם ספקנים או סקפטיים, באשר ליכולתם להשתנות, או באשר לסיכויי ההצלחה של תהליך השינוי, הפיקו תוצאות מצוינות : שינו, צמחו, למדו. כי אין גבול ליכולתנו לצמוח, והשאיפה להתפתחות ולהישגיות מניעה את כולנו קדימה, גם אם היא לכאורה סמויה מן העין.

 "להשתנות זה כואב. זה כרוך במאמץ גדול מידיי "

אני לא מאמינה בשינויים שבאים מתוך סבל או מאמץ.

מה שאני כן מאמינה זה ביציאה מאזור הנוחות. בלאתגר את עצמנו.  אי אפשר לעשות עוד מאותו דבר ולצפות לתוצאות שונות. זו ההגדרה של אי שפיות על פי אלברט איינשטיין.

כאשר בהיר לנו מה עלינו לשנות, כאשר התודעה שלנו בהירה – נוכל ליצור את השינוי המיוחל מתוך קלות נטולת מאמץ, בהתאם ל"חוק המאמץ המזערי" אותו מנסח דיפאק צ'ופרה : "טבעם של תינוקות להיות מאושרים. טבעה של השמש להאיר. טבעם של הכוכבים לנצוץ בחלל. וטבעם של בני האדם לתת לחלומותיהם ביטוי פיזי, בקלות ובלא מאמץ".

לאחר השינוי הפנימי התודעתי ( רמת ה being  ) הדרך שאני מאמינה בה בביצוע השינויים עצמם ( רמת ה doing ) היא באופן הדרגתי. בספרו "צעד קטן לשינוי גדול" כותב ד"ר רוברט מאורר : "שינוי קיצוני הוא כמו הסתערות במעלה הר תלול. אתם עלולים להגיע לאפיסת כוחות לפני שתגיעו לפסגה. או שהמחשבה על כל הטיפוס המייגע שלפניכם, תגרום לכם להרים ידיים כבר בהתחלה. יש דרך חלופית לשינוי. זה נתיב שונה לגמרי, שעושה את דרכו במעלה ההר במתינות כה רבה, עד שבקושי תרגישו שאתם מטפסים. הוא נעים להליכה ורך למדרך הרגל, וכל מה שנדרש זה להציב רגל לפני רגל ולפסוע" . אני מסכימה עם כל מילה, פוסעת לצידך בדרך, ומבטיחה שאפשר וגם רצוי ליהנות מהדרך ולהתענג על הנוף, בדרך לשינוי מיטבי. האסטרטגיה החלופית הזו לשינוי נקראת קאיזןkaizen  והיא באה לידי ביטוי באמרתו הידועה של לאו דזה "גם מסע של אלף מילין מתחיל בצעד קטן אחד".

"אני לא רוצה להשתנות, כדי לא לאבד את מי שאני"

אנשים חוששים שמדובר בתהליך ,שבו הם ייאלצו לשנות את עצמם ויאבדו או ייפרדו ממי שהם. ואני אומרת הפוך, גוטה, הפוך! מדובר בתהליכים שיאפשרו לך לשנות בדיוק את הדברים שמונעים ממך להיות מי שאתה. תהליכים שיאפשרו לך לצמוח ולממש את מי שאת באמת. וכמובן – הבחירה בידך : מה וכמה לשנות, ובאיזה קצב –  אני אתמוך בך, אצור את המרחב ואספק את הכלים, אבל האחריות ליצירת השינוי היא שלך.

 "זה ייקח הרבה זמן".

חשוב לי להדגיש שאני דוגלת בתהליכי שינוי מהירים וקצרים.

שינוי תודעתי, תובנה חדשה שמייצרת מציאות חדשה. כמו אסימון שנופל, כמו סוויץ', מתג שהדליק מנורה, כמו רוכסן שנפתח וחושף משהו חדש. אלה הם השינויים שנוצרים בתהליכים מהירים. טרנספורמציה, שינוי מיידי : מחשוך למואר, מסגור לפתוח.

ומניסיוני, לאחר אלפי שעות אימון והנחייה אני יודעת, שתהליכים קצרים אלה, תהליכי שינוי מהירים, שביצעו מאות רבות של לקוחותיי – הם גם מאוד משמעותיים וגם ארוכי טווח מבחינת השפעתם


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *